Boktips
Let me stand alone - Rachel Corrie
Pojken i randig pyjamas - John Boyne
Anne Franks dagbok
101 historiska hjältar - Ola Larsmo och Brian Palmer
filmtips
Apflickorna - Lisa Aschan
Min lilla syster - Sanna Lenken
Pojken i randig pyjamas - Mark Herman
ÖVNINGAR
4 Hörn
Ställ en fråga som det finns fyra svarsalternativ på. Ett i varje hörn av klassrummet. När eleverna har hört frågan så väljer de hörnet som passar dem bäst. När alla står i ett av hörnen frågar läraren några elever i varje hörn varför hen ställde sig just där. Om man hör ett argument som man tycker om kan man byta hörn under övningen.
Här är några exempel:
1. Rädda människor
3. Att möta våld med våld
Vad är det farligaste som finns?
2. Att inte göra någonting
4. Egen idé (som inte är som någon annan)
1. Beror på vad som hänt
3. Nej, det vågar jag in
Skulle du hjälpa någon som råkar illa ut?
2. Självklart
4. Egen idé (som inte är som någon annan)
Heta stolen
Säg ett påstående och de som håller med står upp, de som inte håller med sitter kvar och har man armarna i kors så är man osäker. Fråga efteråt varför de valde som de gjorde. Man får tycka precis som man vill, alla svar är rätt för den personen. Inga diskussioner.
Här är några exempel:
1. Alla människor är modiga.
2. Om någon behöver hjälp skulle jag hjälpa till.
3. Det farligaste som finns är rädda människor.
4. Jag gör alltid som jag blir tillsagd.
101 historiska hjältar
Be barnen googla på namnen och ta reda på vilka personerna var och vad de har gjort:
Albert Göring
Ales Bjaljatsko
Alice Palu
Amira Hass
Anastasia Baburova & Stanislav Markelov
André, Magda och Daniel Trocmé
Andrew Goodman
Angela Autsch
Anna Politkovskaja
Aung San Suu Kyi
Betty Makoni
Carl Lutz
Carl von Ossietzky
Carlos Filipe Ximenez Belo
Chen Guangcheng
Daniel Ellsberg
Davis Kato Kisule
Daqit Isaak
Denis Mukwege
Den okända demonstranten
Desmond Tutu
Dietrich Bonhoeffer
Dorothy Day
Èmile Zola
Fadime Sahindal
Fannie Lpu Hamer
FannyAnn Eddy
Flora Brovina
Fanciskus av Assisi
Gennaro Verolino
Guillermo "Coco" Farinas
Hérnandez
Halima Bashir
Harald Edelstam
Harriet Tubman
Harvey Milk
Helen Joseph
Henry Morgenthau Sr
Hrant Dink
Hugh Thompson
Ingvar Bratt
Iqbal Masih
Jacobo Timerman
Janusz Korczak
Jelena Bonner och Andrej Sacharov
Joe Darby
John Carlos och Tommie Smith
Ken Saro-Wiwa
Kim Jin-suk
Kurt Gerstein
Laura Pollán
Leymah Gbowee och Ellen Johnson Sirleaf
Lidija Jusupova
Liu Xiaobo
Lydia Cacho
Maha Ghosananda
Malala Yousafzai
Marla Ruzicka
Martin Luther King jr
Maximilian Kolbe
Mazen Darwish
Meena Keshwar Kamal
Milena Jesenská
Mohandas Karamchand Gandi
Nadezjda Tolokonnikova
Narges Mohammadi
Natalja Estemirova
Nelson Mandela
Nikolaj Girenko
Nkosi (Xolani) Johnson
Óscar Romero
Oskar Schindler och Emelie Schindler
Paolo Borsellino
Paul Rusesabagina
Per Anger
Prudence Crandall
Rachel Corrie
Rafael Marwues de Morais
Raoul Wallenberg
Rita Mahato Chamar
Roméo Dallaire
Rosa Parks
Rosemary Nelson
Ruby Bridges
Sapikat Magomedova
Sára Salkaházi
Sebastian Bakare
Selahattin Ülkümen
Shirin Ebadi
Simone Weil
Somchai Neelapaijit
Sophie Scholl, Hans Scholl, Willi Graf,
Christoph Probst Alexander Schmorell och
Kurt Huber
Steve Biko
Thomas More
Tina Stobos
Titus Brandsma
Uma Singh
Wesley Autrey
Witold Pilecki
Vittoro Arrigoni och Juliano Mer-Khamis
Zhang Zhixin
Samtalsämnen
Prata med eleverna om:
TANKE - är känslan fast formulerad i ord. Du kanske skriver den i din dagbok eller tänker den tyst för dig själv, men det är också bra att dela den med någon annan. En kompis, en förälder eller en annan vuxen. När du delar med dig kommer du säkert märka att det finns fler som haft samma känsla som du.
KÄNSLA - kan du bara veta själv. Men du kan träna dig på att lyssna på din känsla och ta den på allvar. Om något känns konstigt eller fel så är det förmodligen något du behöver prata om eller göra något åt.
HANDLING - När tanken är formulerad brukar det ofta kännas som att man vill göra något. Kanske vill du bara vara ifred och tänka lite till. Eller så vill du göra något ordentligt åt det som kändes fel. Då är det extra bra om du delat dina tankar med andra, så att ni kan hjälpas åt. Handlingen kan vara kroppslig som att strejka eller vägra vara med på något som känns fel. Men den kan också vara en fortsättning på att dela med sig av sin tanke till fler, exempelvis genom att blogga, skriva insändare eller dela ut flygblad.
Alla de här sakerna kan man alltså träna på. Börja med att tänka på känslan i magen. Försök att inte glömma bort den, utan lita på den och kom ihåg vad det var som kändes fel. Skriv ner eller tänk ut vad det var och berätta det för någon som du litar på. Nu har du börjat träna på din känsla.