top of page
40_edited.jpg

40 år på 4 minuter!

4:e teatern bildades i Stockholm 1982 med Mats-Arne Larsson som konstnärlig ledare. Mats-Arne både skrev och regisserade de flesta av teaterns pjäser under hela Stockholmsperioden. Redan tidigt låg fokus på turnéteater för barn och unga. Västmanland var ett län som besöktes ofta och så småningom fick gruppen ett erbjudande om lokaler och verksamhetsbidrag från kulturnämnden i Västerås.

Våren 1988 gick flyttlasset och samma höst invigdes de nya lokalerna i Bryggargården med pompa och ståt. Närvarade vid festligheterna gjorde dåvarande kulturministern, Bengt Göransson. På Bryggargården startade gruppen sina populära Barnlördagar, i samarbete med bl. a Folkets Bio. 1989 övertogs teaterns konstnärliga ledarskap av Eva Fredman.

1992 fyllde 4:e teatern 10 år. Detta firades med att ta initiativet till att Teatercentrums avsomnade festival återupptogs. Liksom när teatern arrangerade en sommarfestival utanför Moderna museet i Stockholm 1984 kom nu ett stort teatertält åter till användning, denna gång placerat vid Rocklunda. 4:e teaterns egna festivalbidrag var Som när ljuset slocknar… och Vilket oljud!

I mitten av 90-talet gjorde 4:e teatern flera uppmärksammade föreställningar, däribland Balladen om Marjan och Rolf och Woyzeck, båda i regi av Eva Fredman. Balladen om Marjan och Rolf utsågs att representera Sverige vid den nordiska Assitejfestivalen i Åbo.

1998 var det så dags för 4:e teaterns kanske största succé på hemmaplan, Ett levande Anundshög. Runt ett av Sveriges förnämsta fornminnesområden skapade 4:e teatern och Badelunda hembygdsförening ett spel med fakta och fantasi från vikingatid. Publiken fick följa med på en två timmars vandring och möta omkring 60 amatörer och skådespelare i den fantastiska inramning som Anundshögsområdet utgör.

År 2000 fick teatern möjlighet att, tillsammans med några andra verksamheter i Västerås, etablera sig på teaterns nuvarande hemvist, Culturen i Kopparlunden. Bland de föreställningar som har skapats här kan nämnas Pojken med de gröna fingrarna, som fick möjlighet att spela på den första scenkonstbiennalen Bibu i Lund 2006. Till föreställningen skapades också ett fredsprojekt (SAMSAS) riktat mot skolor i Västerås. Här samarbetade teatern med lokala konstnärer, Film i Västmanland med flera aktörer.

2004 lämnade Eva Fredman 4:e teatern. Einar Larsson utsågs till chef och ansvaret för teaterns konstnärliga ledning övertogs av ett nybildat konstnärligt råd. Teatern fick 2011 en extern styrelse som förstärktes av medlemmar från näringsliv och offentlig verksamhet.

Nu anlitades i allt större utsträckning regissörer utanför gruppen, däribland Stalle Ahrreman, Stina Oscarson och Ika Nord. Lotta Östlin Stenshäll både skrev och regisserade Få Spader – på en arbetsplats nära dig och Åsa Norell regisserade Örjan Hamrin i flera bejublade enmansföreställningar av Dario Fo: Fjärilsmusen, Johan Padan upptäcker Amerika och Jesusbarnets första mirakel. Martin Lindberg regisserade Ihopsydd och musikteaterföreställningen En kokt två grillade och ett pucko, med musik av Peter Bryngelsson.

2011 slutade Einar Larsson som teaterchef och posten som administrativ chef övertogs av GunBritt Lindgren. 2012 firade teatern så 30 år som fri teatergrupp och närmast på agendan låg urpremiären av Lill- Zlatan och morbrorraring (regi: Ika Nord) på Kulturnatten. Eva Fredman var tillbaka på teatern igen, nu som spelledare under Playback-föreställningarna, en teaterform där skådespelarna gestaltade publikens berättelser,

2013 blev Marie Sundin teaterchef och KRÅ, teaterns konstnärliga råd – tog hand om det konstnärliga arbetet. Det året var det också premiär på Ensam mullvad på en scen, i regi av Stalle Ahrreman och efter en bok av Ulf Nilsson & Eva Eriksson. 2014 skrev och regisserade Lotta Östlin Stenshäll Den effektiva kvinnan med Mikaela Hagelberg. Den blev en succé på soppluncher och internationella kvinnodagen flera år i rad. 2015 blev den stora succén 20 sätt att överleva högstadiet, även den i regi av Lotta Östlin Stenshäll, ett samarbetsprojekt som Region Västmanland initierade med 4:e teatern, Västmanlands museum och Kopparlundsgymnasiet. Projektet fick namnet LÄGET. Föreställningen spelade sedan i hela länet och senare också i övriga Sverige.

Samma år blev det dags för sommarteater på Vallby Friluftsmuseums Folkets park, med föreställningen Det susar i säven, i regi av Daniel Scherp. Då var nästan hela teaterns medverkande både på scenen och bakom.

2016 utsågs Fredrik Lundqvist till teaterchef och konstnärlig ledare. En ny era inleddes. Med hög ambitionsnivå stakade han ut en annan vision och riktning för teatern. Nu formulerades 3-årsplaner och en ny organisationsmodell introducerades. Och på det konstnärliga planet introducerades devisingmetoder.

Teatern fick också en gästspelsscen, en residensscen och en kvarterscen, vid sidan av den redan etablerade turnéscenen. Två devisingproducerade föreställningar såg dagens ljud det året: Det farligaste som finns på turnéscenen och Troja har fallit på kvarterscenen.

Ett samarbete med Teaterhögskolan i Finland ledde till att två praktikanter medverkade i föreställningen. Kontakten med Finland fortsatte året därpå, genom ett samarbete med Teater Viirus och Teater Mestola, vilket ledde till produktionen Paradisdoktrinen som fick premiär våren 2017 i Helsingfors.

Hemma i Västerås gick teaterns gästspelscen på högvarv med fyra gästspel per säsong. Den lokala gruppen DHMJ arbetade på residensscenen och Ibland dör man lite hade premiär på turnéscenen. 2017 slöts också ett samarbete med Michal Piotrowski och hans föreställning Billy Bloom – ensam som Gud som Fredrik hade samregisserat med Joséphine Wistedt året innan, och som nominerades till Årets brott på Scenkonstgalan. Föreställningen spelade sedan på gymnasieskolor, Pridefestivaler och på turné i Polen.

2018 försvann residensscenen och kvartersscenen blev i stället en turboscen. Den första produktionen enligt det konceptet utgick från att göra Strindbergs samlade verk på tre veckor, vilket resulterade i turboshowen Ågust och hans vänner.  Grunden för Sveriges enda dedikerade turboscen var därmed lagd och skulle senare generera i en helt egen estetik, med föreställningar som Horden, Hemska Akademien och Organet.

Turbometodiken började knoppa av sig och färga andra delar av verksamheten där Opera turbo och Impro Comedy Night med folkölsbar för en vuxenpublik blev återkommande inslag. De lokalt förankrade impro-profilerna Jonas & Mathias, blev ständiga gäster i sistnämnda. Paradisdoktrinen hade nypremiär i Västerås och markerade avslutningen på Helsingforssamarbetet.

2019 hade Livsrus premiär på turnéscenen och turnerade sedan runt i Sverige. Turboföreställningarna och Impro Comedy började hitta sin återkommande publik. Den nya organisationen började landa.

2020 bröt pandemin ut och lamslog en hel värld. 4:e teatern beslutade sig för att trycka på gaspedalen snarare än att spara in och skjuta upp verksamheten. Via krisstöd från både Region Västmanland och Kulturrådet kunde repertoaren anpassas till digitala plattformar, mer personal rekryteras och projektet Karantänkonst 2.0 kunde sjösättas där teatern undersökte de kreativa möjligheterna med pandemins begränsningar.

Alla mot alla hade premiär hösten 2020 och livestreamades direkt för att nå ut till sin publik. Karantänkonstprojektet resulterade i turboshowen Horden som hade premiär 2021. Föreställningen var producerad specifikt för det digitala rummet och spelades bara via zoom. Detta gjorde att 4:e teatern nådde en helt ny publik, både i Sverige och internationellt. 

Produktionen av Tankesmedjan URK markerade slutet på pandemin men fick, likt Alla mot alla, en skakig och osäker väg mot möjligheten att möta sin livepublik.

Året 2022 fortsatte 4:e teatern sitt arbete med att producera och spela högkvalitativ scenkonst för barn och unga. Alla mot alla och Tankesmedjan URK fortsätter att turnera och vi repeterar just nu den nya turnéföreställningen, Vem i hela världen kan man lita på?

Nu fortsätter 4e teatern – i fortsatt full fart mot 40 år till!

bottom of page