top of page

Boktips

Let me stand alone - Rachel Corrie 

​

Pojken i randig pyjamas - John Boyne 

​

Anne Franks dagbok 

​

101 historiska hjältar - Ola Larsmo och Brian Palmer

filmtips

Apflickorna - Lisa Aschan 

​

Min lilla syster - Sanna Lenken 

​

Pojken i randig pyjamas - Mark Herman

ÖVNINGAR

4 Hörn 

​

Ställ en fråga som det finns fyra svarsalternativ på. Ett i varje hörn av klassrummet. När eleverna har hört frågan så väljer de hörnet som passar dem bäst. När alla står i ett av hörnen frågar läraren några elever i varje hörn varför hen ställde sig just där. Om man hör ett argument som man tycker om kan man byta hörn under övningen. 

​

Här är några exempel: â€‹

1. Rädda människor

3. Att möta våld med våld

Vad är det farligaste som finns?

2. Att inte göra någonting

4. Egen idé (som inte är som någon annan)

1. Beror på vad som hänt

3. Nej, det vågar jag in

Skulle du hjälpa någon som råkar illa ut? 

2. Självklart

4. Egen idé (som inte är som någon annan)

Heta stolen â€‹

​

Säg ett påstående och de som håller med står upp, de som inte håller med sitter kvar och har man armarna i kors så är man osäker. Fråga efteråt varför de valde som de gjorde. Man får tycka precis som man vill, alla svar är rätt för den personen. Inga diskussioner. â€‹

​

Här är några exempel: 

​

1. Alla människor är modiga. 

​

2. Om någon behöver hjälp skulle jag hjälpa till. 

​

3. Det farligaste som finns är rädda människor. 

​

4. Jag gör alltid som jag blir tillsagd. 

101 historiska hjältar​

Be barnen googla på namnen och ta reda på vilka personerna var och vad de har gjort: 

Albert Göring

Ales Bjaljatsko

Alice Palu 

Amira Hass 

Anastasia Baburova & Stanislav Markelov 

André, Magda och Daniel Trocmé 

Andrew Goodman 

Angela Autsch 

Anna Politkovskaja 

Aung San Suu Kyi 

​

Betty Makoni 

​

Carl Lutz 

Carl von Ossietzky 

Carlos Filipe Ximenez Belo 

Chen Guangcheng 

​

Daniel Ellsberg 

Davis Kato Kisule 

Daqit Isaak 

Denis Mukwege 

Den okända demonstranten 

Desmond Tutu 

Dietrich Bonhoeffer 

Dorothy Day 

​

Èmile Zola 

​

Fadime Sahindal 

Fannie Lpu Hamer 

FannyAnn Eddy 

Flora Brovina 

Fanciskus av Assisi 

​

Gennaro Verolino 

Guillermo "Coco" Farinas 

​

Hérnandez 

Halima Bashir 

Harald Edelstam 

Harriet Tubman 

Harvey Milk 

Helen Joseph 

Henry Morgenthau Sr 

Hrant Dink 

Hugh Thompson 

​

Ingvar Bratt 

Iqbal Masih 

​

Jacobo Timerman 

Janusz Korczak 

Jelena Bonner och Andrej Sacharov 

Joe Darby 

John Carlos och Tommie Smith 

​

Ken Saro-Wiwa 

Kim Jin-suk 

Kurt Gerstein 

​

Laura Pollán

Leymah Gbowee och Ellen Johnson Sirleaf 

Lidija Jusupova 

Liu Xiaobo 

Lydia Cacho 

​

Maha Ghosananda 

Malala Yousafzai 

Marla Ruzicka 

Martin Luther King jr 

Maximilian Kolbe 

Mazen Darwish 

Meena Keshwar Kamal 

Milena Jesenská 

Mohandas Karamchand Gandi 

​

Nadezjda Tolokonnikova 

Narges Mohammadi 

Natalja Estemirova 

Nelson Mandela 

Nikolaj Girenko 

Nkosi (Xolani) Johnson 

​

Óscar Romero 

Oskar Schindler och Emelie Schindler 

​

Paolo Borsellino 

Paul Rusesabagina 

Per Anger 

Prudence Crandall 

​

Rachel Corrie 

Rafael Marwues de Morais 

Raoul Wallenberg 

Rita Mahato Chamar 

Roméo Dallaire 

Rosa Parks 

Rosemary Nelson 

Ruby Bridges 

​

Sapikat Magomedova 

Sára Salkaházi 

Sebastian Bakare 

Selahattin Ülkümen 

Shirin Ebadi 

Simone Weil 

Somchai Neelapaijit 

Sophie Scholl, Hans Scholl, Willi Graf,

Christoph Probst Alexander Schmorell och

Kurt Huber 

Steve Biko 

​

Thomas More 

Tina Stobos 

Titus Brandsma 

​

Uma Singh 

​

Wesley Autrey 

Witold Pilecki 

Vittoro Arrigoni och Juliano Mer-Khamis 

​

Zhang Zhixin

Samtalsämnen

Prata med eleverna om: 

​

TANKE - är känslan fast formulerad i ord. Du kanske skriver den i din dagbok eller tänker den tyst för dig själv, men det är också bra att dela den med någon annan. En kompis, en förälder eller en annan vuxen. När du delar med dig kommer du säkert märka att det finns fler som haft samma känsla som du. 

KÄNSLA - kan du bara veta själv. Men du kan träna dig på att lyssna på din känsla och ta den på allvar. Om något känns konstigt eller fel så är det förmodligen något du behöver prata om eller göra något åt. 

HANDLING - När tanken är formulerad brukar det ofta kännas som att man vill göra något. Kanske vill du bara vara ifred och tänka lite till. Eller så vill du göra något ordentligt åt det som kändes fel. Då är det extra bra om du delat dina tankar med andra, så att ni kan hjälpas åt. Handlingen kan vara kroppslig som att strejka eller vägra vara med på något som känns fel. Men den kan också vara en fortsättning på att dela med sig av sin tanke till fler, exempelvis genom att blogga, skriva insändare eller dela ut flygblad. 

​

Alla de här sakerna kan man alltså träna på. Börja med att tänka på känslan i magen. Försök att inte glömma bort den, utan lita på den och kom ihåg vad det var som kändes fel. Skriv ner eller tänk ut vad det var och berätta det för någon som du litar på. Nu har du börjat träna på din känsla. 

bottom of page